fredag 18 maj 2007

Sveriges hårdaste idrott?

Ibland undrar man verkligen vad man håller på med i livet. Igår var en sådan dag helt klart.

Dagen började med att jag steg upp klockan 05:00, en snabb frukost och sedan sätta sig i en bil med några vänner och åka ca. 30 mil enkel väg till Borås för att delta i en tävling i den mycket udda idrotten orienteringskytte (tom så udda att den inte ens finns nämd på Wikipedia).

En orienteringskyttetävling består utav tre moment, dels en punktorientering där man skall springa efter en snitsel i skogen så snabbt som möjligt och pricka in på en karta vart kontroller utmed och utanför snitseln står (detta moment brukar vara ca. 3km/25 min). Efter detta är det en vanlig orienteringsbana i skogen på ca. 7 km/40-60min och det sista momentet är skjutning där man skjuter på samma mål som vid skidskytte. Antalet skott är först 5x2 liggande skott sedan en löprunda på 150m och sedan de sista 5x2 skotten stående vilket brukar ta ca. 5-8 min. Allt skall normalt sett genomföras i en följd och man får 2min tilllägg för varje bom på skyttet och 1 min tillägg för varje milimeter fel man prickar in på kartan.

Observa nu också att just denna tävling genomfördes i ett konstant ösregn (även under inskjutningen) så man blev rejäl nedkyld och blöt.

Så hur gick det då....?
Jag drabbades av en rejälsträckning under den sista orienteringen i hamstrings så jag kunde tyvärr inte ta mig runt. Lite trist faktiskt eftersom både skjutning och punkt OL gick hyffsat trots att man inte tränat på dessa aktiviteter det sista året och aldrigt hade skjutet med denna bössa någon gång.

Härligt med motion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper