tisdag 26 juni 2007

Vikten av hög etik och moral

För investerare i aktier är företagens långsiktiga utveckling den viktigaste faktorn. Nöjda kunder som återkommer och köper mer produkter, leverantörer som fungerar bra över tiden, bra förhållande till fackföreningar, bra massmedia kontakter och många andra faktoer är viktiga för den långsiktiga utvecklingen.

Kort sagt är det viktigt att företaget bygger upp långsiktiga och bra relationer med alla intressenter. Dessa relationer inbegriper också goda kontakter med myndigheter och intresseorganisationer. Företag som slarvar med sin miljömedvetenhet, barnarbete, fackföreningskontakter, mutor och liknande riskerar på lång sikt få en sämre lönsamhet pga dåliga omvärldsrelationer och reaktioner från levrantörer och kunder. De är många konsumenter som tar avstånd ifrån miljöförstörande företag (Tex. gick företaget Rolec-Polec Svenska AB (felstavat jag vet...) i konkurs för medlet Roca-Gil i hallandsåsen) och klädföretag som importerar kläder från barnarbetare brukar bli utsatta för bojkotter från allmänheten. Företag som har dåliga relationer med fackföreningar är ofta utsatta för strejker och strejkhot (tänk SAS..).

Det omvända förhållandet gäller också dvs att företag som har en hög etisk och moralisk profil får en lättare resa. Om man är tidigt ute med miljövänligare produkter, goda kontakter med fackföreningar mm. Skapar detta många gånger ett mer uthålligt lönsamt bolag på lång sikt. Den kände amerikanske investeraren Philip A. Fisher skriver om hur viktiga dessa faktorer är i sin alldeles lysande bok common stocks and uncommon profits.

Två av bolagen som jag äger aktier i har senaste tiden utmärkt sig inom etiken och moralens område, ett företag i positiv riktning och ett företag tyvärr i negativ riktning.

Trelleborg vilket är ett av mina aktieinnehav har idag informerat om att bolaget ligger i en stor internationell utredning angående kartellbildning inom vissa dotterbolag på området marina slangsystem och även marina fendrar. Bolaget medger att det kan ha förekommit brottslig verksamhet inom ett visst dotterbolag i frankrike och chefer inom det bolaget har fått sparken. Trelleborg riskerar nu böter, straffavgifter och skadeståndsanspråk för hundratals miljoner kronor och bolaget kan inte precisera närmare vilket ger stor osäkerhet. Vill det sig så illa kommer detta drabba resultatet för både 2007 och 2008 för hela koncernen. Kanske tappar man vissa kunder. Jag tippar på att aktieägarna kan se fram mot avskrivningar från resultatet och i och med att Trelleborg har en ganska hög skuldsättning tack vare många företagsköp senaste året kan stora bötesbelopp slå mot aktieutdelningen som troligtvis inte kan höjas så mycket. Aktiekursen har givetvis idag rasat på börsen, kanske lite väl mycket men änså...

Jättesmäll för Trelleborg

SCA vilket är ett annat av mina aktieinnehav har å andra sidan utmärkt sig åt det goda hållet sista månaden. Bolaget har i en stor undersökning från EIRIS i konkurrens med flera tusen storföretag prisats som en av världens allra mest framstående företag inom miljöområdet. Även INNOVEST har gett toppbetyg för SCAs långsiktigthet inom miljö och CSR. SCA får beröm för sitt systematiska arbetssätt med att sänka koldioxidutsläpp, satsningar på miljövänlig energi, satsningar på avfallshantering och returfiber och inte minst att bolagets produkter i stort sett rakt igenom är miljöcertifierade av olika slag. Bolagets arbete ger givetvis positiva effekter för lönsamheten genom att man kan sälja utsläppsrätter, minskade råvaruinköp, lättare kontakter med myndigheter, minskade elkostnader och att man nu i marknadsförningssammanhang kan dra nytta av den fina utmärkelsen samtidigt som många internationella etiska investerare kommer investera i bolagets aktier.

SCA världstvå på miljömedvetande


Hur skall man gå tillväga för att identifiera fula ankungar och vackra svanar? Skall man bry sig? Vad tittar ni efter?

4 kommentarer:

  1. Jag tittar inte vidare mycket på miljön men ser det absolut som ett plus i kanten vid aktieval.

    Jag är ägare av Volvo och tycker om Lars( VD) stora engagemang för miljön på deras olika områden.

    Tror jag såg i nästan samtliga av årsredovisningarna jag plöjde igenom i år att det fanns miljöstatistik med,intressant att se.

    Jag får däremot säga att de flesta miljöfonder är ganska kassa då de i stort sett är som vanliga Sverige fonder

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är viktigt med miljö och etik. Jag har inte kollat upp det jättenoga på samtliga företag jag har aktier i, men det är en faktor.

    Jag vet att man kan tjäna väldigt mycket pengar på att fuska som företag, men i längden tror jag de som gör etiska val (på alla fronter) kommer vinna. Och speciellt ur miljösynpunkt.

    SvaraRadera
  3. Det fina i kråksången är ju faktiskt att etik och moral är som vilken komparativ konkurrensfördel som helst. Detta i kombination med att nya marknader dyker upp som gör det möjligt att tjäna pengar på miljötänk (läs exempelvis handel med utsläppsrätter) gör att jag trots allt har lite hopp om Moder Jord.

    Men att kortsiktigt skilja ankorna från svanarna, det tvivlar jag på om det ens är möjligt.

    SvaraRadera
  4. Anonym>> Du vet vl att VD för Volvo också sitter i styrelsen för SCA!

    Finanskvinnan och Arne>> Instämmer jag tycker personligen att miljöhänsyn och social faktorer är viktiga. Sedan är det givetvis svårt att ha helt rent samvete alla gånger.

    Och ja, jag tror att duktiga företag på CSR och Sustainibility många gånger tjänar pengar på detta.

    SvaraRadera

MediaCreeper