tisdag 30 oktober 2007

En snyting för Ratos


Ratos har idag drabbats av en smäll på fingrarna då börsnoteringen, nyemissionen och delförsäljningen av Bisnode ställs in. Efterfrågan på bolagets aktier blev för lågt och om man hade genomfört noteringen med dessa marknadsvillkor hade det med största sannolikhet blivit fiasko vid introduktionen. Huruvida det är den omgivande börsutvecklingen eller Bisnode i sig själv som är oattraktivt låter jag vara osagt. Ratos förklaring lär vara intressant att ta del i kommande rapport och tillhörande presentation från Arne Karlsson. Personligen tycker jag bara prospektet för Bisnode börsnotering tydde på att det verkligen inte är något lättanalyserat bolag, jag förstår inte mycket av affärsidén skall jag medge. Förhoppningsvis så kan Ratos räkna i alal fall.

För Ratos är historien med Bisnode en ordentlig snyting i mina ögon. Dels att man givetvis inte lyckas sälja och då Bisnode är det företag i Ratos portfölj där man har mest pengar investerade betyder detta kanske att det inte blir frågan om någon extra utdelning till våren för Ratos aktieägare vilket nog jag allt mer hade börjat fundera på med tanke på den goda avkastningen under året och den goda finansiella ställningen, en försäljning av Bisnode hade varit mumma.

Vad värre är enligt min uppfattning är prestigeförlusten. Ratos har ett mycket gott anseende som ägarbolag, man är ärliga och duktiga när man köper bolag, man utvecklar bolagen på ett förståndigt och klokt sätt och när man sedan har sålt bolagen antingen till en annan köpare eller som en börsnotering då har bolagen fortsatt att utvecklas väl och man har inte som många andra riskkapitalbolag sålt av skuldsatta medemåttor. Typexempel kan väl Lindab stoltsera som, utköpt från börsen som en medelmåtta och sedan återinförd på börsen i betydligt bättre skick och aktien har också utvecklats mycket bra sedan börsintroduktionen. Ett bra exempel på vilket värde Ratos kan tillföra som ägarbolag.


Bakslaget med Bisnode kan medföra att detta förtroende för Ratos ruckas lite i kanten och man kanske anser att Ratos nu har ett ökat fokus på att sälja av bolag för att inte ha svarte petter på hand. Detta eventuella bakslag kan medföra att det generellt kan blir svårare för Ratos att sälja bolag i framtiden. Det vore inte bra för den långsiktiga utvecklingen. Men om denna prestigeförlust snabbt klaras ut och blåser över som en tillfällig vind så tror jag nog att den långsiktiga effekten är ganska begränsad och min förhoppning är fortsatt intakt till Ratos och jag tror fortsatt att Ratos kan uppfylla sin målsättning om att förränta det egna kapitalet om 20% per år över lång tid.

Även om börsnoteringen av Bisnode nu ställs in betyder ju detta inte att Ratos aktieägare blir helt lottlösa. Bisnode finns trots allt kvar i Ratos portfölj som ett 70% ägt bolag. Förhoppningsvis fortsätter bolaget att utvecklas bra och kan tillföra Ratos aktieägare kapitalåterföringar. Hur det däremot blir med en exit återstår att se men Ratos har fått en hel del kritik för Bisnodes otydlighet och spretiga verksamhet och ett tänkbart scenarie innan exit är nog att man kanske kommer renodla bolaget mer eller helt enkelt sälja bolaget i olika delar. Bisnode innehåller som sagt ett par ganska starka varumärken.

Jag nämnde lite tidigare om att jag nu inte tror att det blir någon extra utdelning från Ratos i år. Gissningsvis enligt mig hamnar nu utdelningen istället runt 7-8 kr i ordinarie utdelning. Inte så pjåkigt det heller.


2 kommentarer:

  1. Jag började känna mig tveksam till hur det skulle bli när bla Placera sågade börsintruduktionen.
    Synd för lite extra utdelningar är ju alltid trevligt.
    Bolaget har väl inte ens köpt upp den nya mängden företag som de strävar efter i sin portfölj.Det kommer väl kosta åtskilliga miljoner att göra det

    SvaraRadera
  2. Precis portföljen är ännu inte full utbyggd till målsättningen.

    Men å andra sidan har Ratos idag miljarder på banken (andra investmentbolag är normalt belånade), bolagen går bra, det finns ett övervärde i Lindab aktier osv. Så bra utdelning det blir det. Men jag tror att det enbart blir en ordinarie utdelning.

    Pengarna behövs för att bygag upp portföljen och skall man säga något positivt så har senaste tidens kreditoro säkert sänkt priserna på onoterade bolag och Ratos har därigenom bättre möjligheter att köpa lite billigare.

    SvaraRadera

MediaCreeper