söndag 21 oktober 2007

Om mig...



Överväldigad av responsen i föregående inlägg med alla mail och några kommentarer måste jag först säga. En del e-post har berört om jag kunde göra en liten presentation av mig själv och berätta lite om min bakgrund avseende aktier och om jag är någon form av ekonom eller liknande.

Vi kanske skall börja med det enklaste, nej jag är ingen ekonom och har i stort ett ingen som helst dokumenterad ekonomisk bakgrund förutom ett fåtal högskolepoäng i företagsekonomi. Men däremot har jag läst en hel del böcker om både företagsekonomi och framförall investeringar och gärna då odödliga klassiker på området. Så man kan säga att det är rent och skärt intresse som gett mig kunskap. För min lön är jag tjänsteman i statens tjänst och jobbar med lagar, regler och ledningsystem inom arbetsmiljö och hållbar utveckling. Förr eller senare är inriktningen att li företagare på heltid. Jag är knappt 28 år gammal men redan gift med en underbar flickvän (fru heter det väl egentligen men jag har inte vant mig ännu) och vi bor i en radhusliknande lägenhet. Barn har vi tyvärr inga och vi har haft lite svårt på den fronten (ett antal misslyckade provrörsbehandlingar) så vi är nog allt mer inriktade på adoptera om inte nästkommande behandling fungerar.

På min fritid måste jag (och min fru) nog anses som ganska sport och friluftsintresserad och det brukar bli en 10-15 nätter om året i sovsäck och tält och jag är en stor beundrare av den skandinaviska naturen i alla dess årtider. Så jag både vandrar, paddlar, åker skridskor, skidor, klättrar (bestigit 4000m+ och ett gäng svenska höga toppar), cyklar... På idrottsplanet har jag en gång i tiden varit "hyffsat" vältränad och har t.ex. åkt Vasaloppet på 5,40, sprungit ett antal fjälllopp (bla. varit trea i tävlingen BAMM och fullföljt tävlingen Lowe Alpine Mountain Marathon i Skottland). Idag är tyvärr flåset inget vidare och jag är fult nöjd om jag tränar i behagligt tempo 3-4 gånger i veckan gärna då i skogen med karta och kompass. Egentligen är jag ingen tävlingsmänniska även om det kan framstå så..

Mitt intresse för aktier började lite smått sporadiskt under gymnasietiden då man insåg att föräldrarna varit förståndiga nog att spara i fonder till sina barn för att sedan öka under värnpliktstiden som jägarsoldat då jag hade förmånen att ha en stridsparkamrat att prata om aktier under långa nätter utan sömn. Under de första högskoleåren var det en liten nedgång i intresse (då å andra sidan hela svenska folket blev intresserade av Framfab och Information Highway...) då jag istället tränade mest hela tiden mot att intresset återigen har växlat upp under slutet av högskoleperioden och nu några år tillbaka som anställd. Mitt första aktieköp gjordes i företaget Sardus (numera uppköpt), tillverkare av bla. leverpastej och det kanske skvallrar om att någon större risktagare är jag inte men däremot anser jag att jag har en pyskologisk fördel i att jag inte brukar bli rspeciellt känslomässigt berörd av större nedgångar för aktier, har inga problem med att behålla aktier länge och är obotlig samhällsoptimist.

Jag har varit medlem i Aktiespararna i många år och måttligt engagerad inom organisationen. Målsättningen med aktiesparandet är definitivt inte att bli rikast i kommun och kunna dra mig tillbaka till ett varmare land och dricka pinacolada dagarna i ända utan mer att ge guldkant på tillvaron och få bra avkastning på pengar och kanske ge en slant till kommande generationer om det blir pengar över. Någon supersnål människa som sparar på minsta slant är jag heller inte men läsar gärna bloggar som berör ämnet "toksparande".

Tycker också om Skotsk Malt Whisky och har en liten privat samling och ett gäng böcker hemma. Favoriten är nog XXX

Ja det var en kort presentation.

6 kommentarer:

  1. Håller med . Jag har ju läst alla inlägg och kul att veta mer om dig

    SvaraRadera
  2. Trevligt att få veta mer om dig.

    Magnus

    SvaraRadera
  3. Jättetrevligt att läsa! Är så glad över att ha börjat med detta bloggandet så jag hittade alla sympatiska människor! :-)

    Och du - när det väl blir barn för er (för det blir det på något vis) så tycker jag du ska höra av dig till mig. Lovar då att "specialgöra" något som jag är bra på och som brukar vara väldigt uppskattat av nyblivna föräldrar..! :-)

    SvaraRadera
  4. Som en som känner Cristoffer sedan tio år tillbaka så måste jag uppmana alla att tolka uttrycket "en hel del böcker" som minst fyra-fem hyllmeter... ;) Ingen som känner Cristoffer kan heller undgå att förstå att han en dag kommer att bli en mycket lyckad företagare, om och när han satsar på det.

    Angående träning, för övrigt, så var Cristoffer under gymnasiet känd bland idrottslärarna som killen som alltid log när han sprang långlöpning och liknande...

    SvaraRadera
  5. Gammal gymnasiepolare>> Det var fina ord nästan så man blev lite rörd.

    Jappså får det bli, framgångrik företagare förre eller senare.

    SvaraRadera

MediaCreeper