tisdag 4 november 2008

Är du en fondsparare?


I boken the Intelligent Investor som för övrigt är en mycket bra och läsvärd bok om aktier finns en anekdot om en tidningsartikel som skrevs i den amerikanska tidsskriften, Ladies Home Journal i början av år 1929 om vilka fantastiska möjligheter det fanns i ett regelbundet sparande i aktier och "alla kan bli rika på aktier-klyschan". Den exalterade skribenten såg framför sig att ett månatligt regelbundet sparande på 15 dollar i månaden i aktier kontinuerligt i 20 år, med aktieutdelningarna återinvesterade skulle falla ut och vara värda 80 000 dollar om 20 år, en mycket stor summa 1929.

Men blev det på detta sätt? Nej tyvärr inte. Utan i själva verket (om man hade investerade i DJIA 30) hade man år 1949 en summa om ca. 8500 dollar. Väldigt långt från några 80 000 dollar som var författaren "löfte" om att alla kunde göra sig en stor förmögenhet på ett litet sparande. Aktieindex hade under tiden ingen lysande utveckling och den första insättningen gjordes när DJIA 1929 stod i 300 mot slutkursen för DJIA på 177 sista december 1948. En nedgång på 41% på 20 år!! Inga roliga tider på 30-talet som sagt.

Men hur gick det då för läsaren som investerade 15 dollar i månaden regelbundet i 20 år och hade 1948 en total summa på 8500 dollar? Tja, ganska hyffsat trots allt med en börs som gick ned 41%. Då den totala investerade summan var ganska mycket mindre än 8500 dollar. Spararen hade som sagt fått vara med om stora upp och nedgångar och slutresultatet blev faktiskt att sparpengarna hade växt med ca. 8% om året trots att börsen gått ned 41%!. Rätt anmärkningsvärt och nästan svårt att tänka sig men det viktigaste faktorn till den goda avkastningen var just det faktum att börsen gick ned ordentligt i början av 30-talet då aktierna blev synnerligen billiga. Regelbundet sparande i aktiefonder har som sagt sina fördelar.

Själv är jag tyvärr inget vidare föredöme när det gäller regelbundet fondsparande i aktiefonder. I själv verket gör jag det nästan inte alls med undantag av pengar som min arbetsgivare månatligen betalar in i en pensionsförsäkring och ett litet sparande i ett IPS sparande. Själv föredrar jag att spara pengar på sparkonto kort och gott för att sedan vid börsnedgångar ha möjligheten att köpa aktier (inga fondavgifter här inte) eller obligationer. Det är ju i dåliga börstider som i alla fall jag vill ha likviditeten redo för att köpa när andra säljer. Vissa köp har man gjort till klart fördelaktiga kurser och vissa köp har väl inte riktigt varit lycka lyckosamma minst sagt. Huruvida detta sätt att spara ger bättre resultat än månatligt fondsparande kan man ju tvista om…

Men hur gör du?
Bankens allra trognaste fondsparare, sparkontonissen, fyndköparen eller stor-trejdern?

10 kommentarer:

  1. Kombination för mig mest svenska aktier men även lite fonder med bra rating i Asien och Östeuropa

    SvaraRadera
  2. Kombination för mig mest svenska aktier men även lite fonder med bra rating i Asien och Östeuropa

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tänkte bara säga tack för en väldigt välskriven blogg.

    /Mattias

    SvaraRadera
  4. Jag köper just nu aktier regelbundet ungefär var 4:e månad och kommer så göra tills det börjar kännas för dyrt igen, vilket inte lär hända på ett antal år. Tänkt öka framför allt i investmentbolag och helst aldrig sälja. Återinvesterar utdelningarna och siktar på en mindre förmögenhet om 40 år när jag blir pensionär. Tror ni jag lyckas?

    SvaraRadera
  5. Liksom Mattias vill jag tacka för en utmärkt blogg. Jag läser regelbundet, men har aldrig kommenterat förrän nu.

    Avgifter för fonder slipper man med Avanza Zero. Om man
    1) Tror på den effektiva marknadshypotesen
    och
    2) vill begränsa sina innehav till Svenska aktier

    så finns det i min mening ingen anledning att äga något annat än Zero.

    Undantaget är förstås om man är en grym stockpicker, och därmed kan slå den perfekta marknaden. Men det är nog med stockpicking som det är med bilkörning och sex. Gemene man tror att man är bättre än genomsnittet, men de flesta bedrar sig.

    Det är måhända roligare att äga enskilda aktier förstås.

    /Markus

    SvaraRadera
  6. Som alla redan säger så har du en väldigt bra blogg. Själ månadssparar jag i avanza zero plus en del aktier.

    Vet du cristoffer hur det ligger till med zeros utdelning jämfört med investmentbolag sett ur bolagens och fondens skattemässiga skäl?

    Nu kanske ja va otydlig?

    /Henrik

    SvaraRadera
  7. Varför sparar du i ett sparkonto istället för i en fond (ex Avanza Zero)?

    SvaraRadera
  8. Jag månadssparar i fonder, fast sen ett år tillbaka bara i Skagen fonder. I familjens långa depåer, mest Kon-Tiki. Mellan depåer mest Global och Vekst. Visst kostar dem, men men...jag tycker dem är värda det.

    SvaraRadera
  9. Tjena Stockman!

    En aktie som ACAP Invest borde vara i din smak. Saljs nu till ett pris under eget kapital, marknadsledande om ann konjukturkansliga bolag i portfoljen och inga storre finansiella problem tycks finnas i bolaget, hyfsat lag skuldsattningsgrad osv. Analys? Koplage manntro???
    Mvh Daniel

    SvaraRadera
  10. Sparar bara i aktier o ABN Amro:s OEV olje derivat. Läste nu att ABN skall gå ihop med en skotsk bank. Fick info. från avanza att ingen garanti vid KK fins. Kanske nått för dig, att förklara för mig. Även sannolikheten för KK.
    Tacksam för liten synpunkt.
    MVH

    SvaraRadera

MediaCreeper