tisdag 3 februari 2009

Likheter och olikheter


Det är hårda tider för verkstadsindustrin.

Vinsterna håller sig fortfarande upp men orderingången går ned ordentligt för att inte säga kraschlandar i vissa företag. Man behöver nog inte direkt vara nobelpristagare för att inse att år 2009 blir ett mycket svårt år för verkstadsindustrin och för mången annan verksamhet också. Sedan kan man ju alltid diskutera hur mycket som är diskonterat i dagens kurser, när konjunkturen vänder eller om bolagen har tillräcklig finansiell styrka att reda ut vintern eller ”svarta hål” i efterfrågan.

Jag tänkte att jag i detta inlägg skall beröra två företag. Inget företag som jag själv har några aktier i (mer än indirekt) men som kan vara väldigt intressant som typexempel på svensk verkstadsindustri och som kan vara en bra sak att hålla koll på. De två företagen är de två välbekanta AtlasCopco och Husqvarna. Atlas är en världsledande tillverkare av ex. kompressorer, gruvmaskiner och numera också anläggningsmaskiner genom förtaget Dynapac.

Det andra företaget Husqvarna är som ni säkert redan vet en världsledande tillverkare av ex. gräsklippare, motorsågar och bevattningsprodukter (Gardena). Båda dessa företag har en anrik historia inom Wallenbergsfären och båda företagen har mycket starka varumärken.

På ytan kan dessa företag ses som väldigt lika. Man köper in en mängd olika komponenter och råmaterial och sätter samman detta till olika produkter som en gräsklippare eller en gruvmaskin man kan ju nästan se det som i stort sett samma affärsidé men inom olika sektorer inom industrin. Det är idag väldigt tufft att sälja både gräsklippare och gruvmaskiner. Båda företagets kunder har tuffa tider, många gruvföretag vill idag inte investera i denna osäkra marknad och många konsumenter drar sig in i det längsta för att köpa en ny gräsklippare. Båda företagen kommer få ett tufft 2009 i alla fall första halvåret i sin kärnverksamhet att sälja sina produkter.

Men nu kommer vi till olikheterna väl värda att hålla koll på bland verkstadsbolagen. En stor skillnad mellan gräsklippare och gruvmaskiner är ju givetvis det faktum att orderböckerna är betydligt kortare för gräsklippare. Beställer man idag en gräsklippare så tar det inte lång tid innan man för grannarna kan stoltsera med en ny skinande röd och gul Klippo på gräsmattan.

Vill vi däremot som gruvföretag köpa en gruvmaskin så är det mer komplicerat än att ringa till återförsäljaren och nästa dag ha en ny gruvmaskin. Nej varje gul-svarta gruvmaskin är i mångt och mycket anpassad efter gruvans specifika krav och är i mångt och mycket ”handbyggd” individuellt eller vad man nu skall säga. Inte konstigt att en gruvmaskin är dyr. Gissningsvis tar det säkert ett halvår minst om inte nästa ett år innan man får sin gruvmaskin på plats och i sving från första beställningen. Detta betyder att ett företag som Husqvarna snabbare i resultaträkningen kommer märka av en avmattning eller uppgång i efterfrågan medan
AtlasCopco har en mer eftersläpande effekt både upp och ned.

Både en gräsklippare och gruvmaskin måste sedan givetvis skötas och underhållas för att fungera på bästa sätt så att man inte förstör sitt kapital. En gräsklippare den kanske vi själva tvättar, slipar kniven och byter olja på. En gruvmaskin det är inte det lättaste att underhålla. Bara klimatet i en gruva i kombination med våldsamt hårt slitage ställer höga krav på underhållsprogram och service. Normalt sett tillhör inte detta gruvföretagets kärnverksamhet utan är något som man lejt ut till någon specialist, i vanligaste fall tillverkaren av maskinen. I gruvor runt om i världen har AtlasCopco byggt upp servicestationer långt under jord där man löpande underhåller gruvans maskiner från Atlas Copco.

Båda företagen är givetvis i högsta grad beroende av att sälja sina produkter men i detta fall har AtlasCopco en ”krockkudde” i form av löpande intäkter för service även om man inte säljer gruvmaskiner i motsats till Husqvarna där en frånvaro av försäljning betyder smärre katastrof.

Å andra sidan så är nog gräsklippare en produkt med förmodat stabilare efterfrågan än gravt cykliska gruvmaskiner. I Årsboksluten som nu kommer så kunde AtlasCopco hålla kvar sina 3 kr per aktie i utdelning men signalerar att svårare tider är på väg och det skulle nog inte förvåna mig om Husqvarna som ännu inte redovisat sin rapport tom kanske tvingas ställa in sin utdelning till följd av svag utveckling just nu och lite väl hög lånesumma. Men å andra sidan när efterfrågan sedan kommer igen så kommer det gå snabbast upp för Husqvarna men i värsta fall kan det kanske bli nyemission på vägen.

Visst är det spännande med dessa likheter men ändå olikheter.

På bild, åka långt på skridskor det är minsann trevligt.

3 kommentarer:

  1. När jag läser ditt inläggförstår jag inte varför HM kan värderas så högt. Huskvarnas gräsmaskiner tycker jag man kan argumentera för att när de väl går sönder köper jag en ny. Kanske inte blir värstingmodellen under krisen men ett köp blir det.
    Kläder köps ju inte längre för att de blivit utslitna och trasiga. Jag menar kläder kan jag sluta handla i flera år utan att gå naken eller trasigt klädd. Tror vi kommer se en omvärdering av HM

    SvaraRadera
  2. HM värderas högt för att dom har en tillväxt. Varje år öppnar dom mellan 10-15% nya butiker så man har ju en tillväxt hela tiden. Skulle man räkna bort de nya butikerna så ser man att försäljningstillväxten i HM är ganska skral, runt 0 och till och med negativ de sista månaderna. Om HM skulle sluta att öppna nya butiker så skulle nog ett p/e tal strax under 10 vara mer rimligt för HM. Den dagen tillväxten försvinner ska man nog inte ha så många HM aktier i portföljen. Utdelningen kanske kan dämpa fallet, men det kommer bli en omvärdering av aktien om tillväxten skulle försvinna.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att HM kommer att värderas så mycket lägre med sin expansiva politik. Om man dessutom tittar på hur de rekryterar nu jämfört med tidigare så har de nog en ljus tid framför sig. Från att ha varit ett "vilket-som-helst-företag" bland studenter har HM växt till att bli en attraktiv arbetsgivare och en bra start på karriären. Jag tror att detta mycket väl kan ge framtida pay-off utöver all expansion över världen

    SvaraRadera

MediaCreeper