tisdag 17 mars 2009

Bli det mer Rot-MoS än oxfilé nu?

Våren är på väg! Klockan är 06:00 En varm morgonsol i horsonten skiner in genom tågfönstret och allt mindre snö syns på åkrarna.

Den jämtländske Entreprenören och finansmannen Mats O Sundqvist förlorar nu kontrollen över sitt livsverk AB Skrindan efter en uppgörelse med Investmentbanken Carnegie. Det var säkerligen minst sagt tufft att skriva på ett avtal där ens livsverk övertas av någon annan och man själv vandrar därifrån i stort sett ”tomhänt”. 25 års arbete och plötsligt är det slut även om Skrindankoncernen säkerligen har en ganska stor pensionsutfästelse för MoS kan jag gissa. Glädjande för Mats är säkerligen också optionen som gör att han kan få ta del av värde som uppkommer om koncernens substansvärde ökar snabbare än bankräntan de kommande 5 åren.

Jag tror det är lite tidigt att räkna ut MoS som entreprenör och affärsman utanför skrindan. Han kommer säkerligen att komma tillbaka i en eller annan skepnad. Rik Penser var ”slut, bank som skulle enbart hittas i historieböckerna efter att Nordbanken tog över Nobel Industrier från honom. Idag verka han vara ganska så välmående och en av få finansmän som klarat av denna finansiella kris bra. Pensers mäklarfirma verkar också expandera nu när andra firmor drar ned. Lika så tror jag MoS kommer tillbaka och är kanske en stor vinnare och entreprenör om sisådär 15-20 år. MoS har många vänner samt erfarenheten, återstår att se vad som händer med tiden. Idag är det nog dags att gå tillbaka till rötterna och börja om där allt startade.

Skall bli också spännande att se hur nu Valot Bank AB kommer förvalta den spretiga Skrindan koncernen. Säkerligen finns det stora utrymmen för intressanta strukturaffärer. Många ”storspelare” har säkerligen ett finger med i syltburken samtidigt som både Handelsbanken och Swedbank har stora innestående krediter i företaget och säkerligen bevakar sina intressen. Att det sedan finns flera företag som faller inom ramen för SHBs intressesfär då det i Skrindan finns stora innehav i SCA och Industrivärden. Även HQ sfären är i högsta grad berörd.

Vad kan vi nu alla lära oss av Sundqvist turbulensen?
Givetvis att vi alla inte skall låna för mycket pengar, särskilt inte i en brinnande högkonjunktur. Det är sedan i bistra tider som vi vill ha friheten och de finansiella resurserna. Det man också bör komma ihåg är att det inte enbart är hur mycket pengar som man lånar som spelar roll utan också vem man lånar pengar av. Jag tror denna historia hade fått en annan utgång om MoS inte lånat pengar av Carnegie. Utan av en annan bättre skött bank, hade utgången kanske blivit en annan?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker rotmos med fläsklägg är godare än oxfilé.

    SvaraRadera
  2. Absolut! Rotmos är gott. också med falukorv

    SvaraRadera
  3. Vad hungrig jag blev nu. På söndag ska vi äta oxfilé. Nu när jag tänker på det var det faktiskt ett tag sedan, kan det bero på någon psykologisk effekt av alla finanskris-löpsedlar? Här har i alla fall ingen förlorat jobbet.

    SvaraRadera
  4. 76 sätt att tjäna pengar på internet

    Jag har satt samman denna lista på fullt allvar – jag vill verkligen att du tjänar pengar och blir rik! Och när du väl är rik, glöm inte vem du fick tipsen av!

    En del av tipsen är ganska bra medan andra inte är så mycket att ha. Anledningen till att jag har med dem alla på denna lista är för att jag har träffat människor som tjänar pengar på dem alla, även om en del är mer förekommande än andra. En del av tipsen går in i varandra, så det kanske känns lite som upprepning, men tror mig, det är en ganska så tydlig skillnad mellan dem.

    Alla av tipsen har jag fått från personer som äger hemsidor där de gör just det jag tipsar om. Jag har suttit ner med dem och pratar igenom hela deras affärsmodell och hur de genererar pengar. De gav mig papper på alla deras intäkter och lönsamhet. En del av dem gav mig även tillgång till deras Adsense-konto så att jag kan dubbelkolla. Om jag skall vara ärlig så var en del av hemsidorna så bra att jag faktiskt köpte en del av dem. Dessa hemsidor tjänar mig väl idag. Checka in själv: http://www.tjanapengar.dk/76-satt-att-tjana-pengar-pa-internet

    SvaraRadera

MediaCreeper