onsdag 28 oktober 2009

Fertilitet

Bioteknik är verkligen inte min sak. Det ligger rejält utanför min ”circle of competence” och något som jag nästan aldrig skrivit om här. Jag får ibland en del mail från bloggläsare om allehanda bioteknikbolag och jag måste göra er besvikna på att jag verkligen kan ingenting om dessa bolag, tyvärr, frågorna ställs till fel person.

Däremot så finns det ett bioteknikbolag som jag har mycket känslor för men där jag aldrig ägt några aktier i och inte direkt är superintresserad av att göra heller men det skadar ju aldrig att läsa på och skriva några personliga ord.. Skälet för dessa känslor i det aktuella bolaget är att jag i högsta använd deras produkter, tyvärr alla gånger med misslyckade resultat genom fyra stycken misslyckade provrörsbefruktningar för mig och min fru. Är inte så fertil av mig kort och gott så att säga.

Företaget? Ja det är det lilla göteborgsbolaget Vitrolife som arbetar med den lilla udda produkten näringslösningar till fertilitetsbehandlingar, något som jag med andra ord haft en del av mina spermier i tillsammans med frugans ägg. Utöver denna produkt så håller man också på med transplationslösningar (oftast även här näringslösningar) samt vad man skulle kunna kalla FoU verksamhet inom stamcellsforskning.

Vitrolife har haft en god försäljningsutveckling över tiden med fertilitetsbehandlingar som den största drivkraften där bolaget de senaste åren växer med ung. 15% om året och där omsättning på så sätt dubblas ung. vart 5:e år och samma tillväxt takt verkar även gälla i år, om inte mer.

Vitrolifes produkter är rejält lönsamma med bruttomarginaler på över 70% men sedan så är ju företaget ganska så litet så att bla. admidsitration och FoU äter upp en stor del av vinsterna men nettomarginaler brukar i alla ligga kring 10-12% på sista raden sedan finns det då anledning att tro att centrala kostnader fördelas på större intäkter i framtiden och även nettomarginalen blir bättre med tiden. I dagens läge i och för sig 10% i nettomarginal inte så illa heller men alla bolag som gör förluster och det är ju inte helt ovanligt även med bioteknikbolag som gör förluster om man säger så.

Vitrolife kategoriserar själva sin produkter mer som medicinteknik eller mediciner/bioteknik och deras användning ligger närmare t.ex. Mölnlycke och deras sårvårdsprodukter än mediciner. Tillväxten i bolaget sker idag främst genom geografisk spridning, kärnan har varit Sverige/Norden men nu ökar försäljningen runt om i världen. Den stora potentialen ligger enligt bolaget själva i Nordamerika där man idag enbart har ca. 15% av försäljningen. Tillväxten i Asien har senaste åren varit mycket bra och Kina har numera gått om Sverige som bolagets enskilt största försäljningsland.

Fertilitetsbehandlingar som är det som är bolagets viktigaste kundgrupp är något som idag organiskt växer ganska så mycket. Den främsta orsaken till detta är inte att det föds så mycket fler barn idag utan att fertiliteten hos befolkningen blir sämre och sämre. Orsaken till detta är kort och gott att vi blir allt äldre när vi skaffar barn. Vi är som allra mest fertila i våra kroppar mellan 18-22 men de flesta väljer idag inte att skaffa barn innan man är ca. 30, något som då leder till betydligt fler som får problem med skaffa barn. Men även rensat för ålderskofficienten så har faktiskt fertiliteten gått ned pga sämre folkhälsa med övervikt som en viktig faktor.

Vitrolife har en föredömlig balansräkning om man tycker om stabilitet. Man har idag en soliditet på 88%. Upp 3% sedan årsskiftet pga gjorda vinster. Bolaget har idag räntebärande skulder på lite drygt 5Mkr medan egna likvida medel t.ex. är 8,5Mkr. Och varulagret och kundfordringar på lite drygt 80Mkr är mångdubbelt större än leverantörsskulder och annat. Det är väl tänkbart även om bolaget är mycket litet att man kanske letar ett mindre förvärv kan jag tro. Den goda tillväxten, hyfsade lönsamheten och stabila balansräkningen medför nu att Vitrolife tom börjat betala aktieutdelningar och denna lär kanske höjas ett litet snäpp till våren.

Vitrolife har som klart dominerande huvudägare Skanditek bolaget som nu skall gå samman med Bure.

och ni förstår kanske att det krävdes lite självförtroende att skriva just fertilitet för min egen del…..

4 kommentarer:

  1. mycket kul att du uppmärksammar Vitrolife. Har kommenterat tidigare att du borde titta på dem, speciellt som du liksom jag har lång egen erfarenhet av deras produkter. Ge inte upp, vi hade också ett antal misslyckade försök innan det gick vägen!!

    Men för mig var det inte egna timmarna / dagarna på Sophiahemmet som fick mig att uppmärksamam Vitrolife utan jag har följt bolaget sen deras notering. Men intresset förstärkes naturligtvis genom egna erfarenheten + att det inte är förrän på senare år som de fått ordentlig fart på verksamheten.

    Vitrolife är en pärla men få inser det. Lite svårt att sätta sig in i är det möjligen.

    Dessutom har du egentligen bara beskrivit en tredjedel av företagets verksamhet. Nästa år kommer vi se tydligare effekter på intäkter av område transplantationer och längre fram kommer värdet i stamceller och samarbetet med cellartis synliggöras.

    Att en stor del av FoU utgifter går till dessa två områden är värt att nämnas. Tittar man på underliggade marginaler inom fertilitet hittar man minst sagt ett höglönsamt snabbväxande företag. Som dessutom ger utdelning. Och som faktiskt handlas till rätt låga multiplar enligt min mening..

    Vitrolife skapar liv och kommer i allt större usträckning vara med och rädda liv. Jag talar kanske i egen sak eftersom jag efter denna vecka har gjort Vitrolife till mitt stösta innehav men jag är mkt självsäker då jag säger att det kommer att bli en bra investering.

    SvaraRadera
  2. Inte lätt... och ni är långt ifrån ensamma om det. Modigt av dig att skriva om din och fruns barnförsök!

    SvaraRadera
  3. Lustigt sammanträffade att efter att ha varit negligerad totalt av analytiker en längre tid så höjde Enskilda nu i veckan sin riktkurs på Vitrolife till 41. Också SHB höjde, men mer modest. Det är en bra början.

    SvaraRadera
  4. Ärligt skrivet om ett känsligt ämne.
    Mycket läsvärd blogg även om jag inte alltid förstår allt ekonomiskt så lär man sig lite då och då.

    SvaraRadera

MediaCreeper