söndag 2 januari 2011

Träningsåret 2010

Det är dags att summera träningsåret 2010. Utgångspunkten för detta inlägg är ett inlägg under rubriken "vågar du anta utmaningen?" som jag skrev för två år sedan nu där jag uppmanade i alla fall mig själv (och de som skriver bloggar inom "ekonomi") att bli lite mer strukturerad när det gäller utövande av fysisk akvtitet. Jag tillhör dem som träning någorlunda regelbundet sedan barnsben men kan behöva få mig en liten knuff då och då även folkhälsofrågor är något som ligger mig varmt och hjärtat så det är för ett behjärtansvärt syfte.

Först av allt vill jag börja med att medge att 2010 blev ett lite sämre träningssår år än 2009. Den sammanlagda mängden träning är tyvärr ned ung. 15%. Man skall givetvis inte bortförklara detta på något sätt utan kan krasst konstatera att orsaken är att jag haft flera schackningsperioder över året. Några av dessa beroende på sjukdom där jag vart utslagen av influensa och feber. Men också några perioder där träningsviljan vart alldeles för dålig och min rygg har spökat lite. resultatet är att jag idag är sämre tränad än jag var för ett år sedan.

Utfallet över utförd träning för år 2010 blev i procentuella termer enligt följande:
 Till glädje ämnena kan konstateras att 2010 var ett mycket bra år för utövande av skidåkning. Snön låg här i Närke till månadsskiftet mars/april och sedan kunde man redan i november få några skidpass. Detta har gjort att jag faktiskt 2010 åkt mer skidor än sprungit, det tror jag aldrig hänt tidigare för mig. Långfärdsskridskor var det dock inget vidare med i år tack var den snörika vintern, en enda gång åkte jag. Annars är fördelningen likartad med 2009 ja förutom då mindre total volym.

Nedanstående bild från det lokala skidspåret i knutarna symboliserar väl den fantastiska vintern

Idag har jag på förmiddagen faktiskt hunnit med att åka 22km skidor i snabba och lite lätt isiga spår. Vill du också komma igång och träna? Då rekommenderar jag skapt utan någon egen vinning hemsidan Funbeat (finns som app till iphone/ipad också). Finanskvinnan passar samtidigt på att ge kostråd så blir nyårslöftet komplett.

Vårens kortsiktiga mål blir nog Göteborgsvarvet som min bror "tvångsanmälde" mig till efter att jag var it väl kaxig mot honom och hans tid på varvet i våras. En gång i tiden har jag sprungit under 90min på Göteborgsvarvet, det blir det inte i år....

Och ja, det kommer inlägg om ekonomi och börs snart också...

3 kommentarer:

  1. Ja, Funbeat är fantastiskt! Jag är helt (fun)beaten.

    SvaraRadera
  2. Ligger ölen och de trevliga stunderna på Clarion under "grönt" ;-) ?

    SvaraRadera
  3. Hej Cristoffer!

    Jag måste bara fråga - jag ska iväg på semester i dagarna och behöver lite litteratur. Om vi bortser från strikt facklitteratur, vilka skulle du säga är bland de 5 mest läsvärda böckerna du plöjt igenom? Jag hade blivit jätteglad och tacksam ifall du tog din tid att svara. Utgå från att jag inte har läst böcker(alltså, du kan nämna böcker som du "tror" jag redan läst). Ordet är fritt!

    SvaraRadera

MediaCreeper