måndag 21 maj 2012

När kommer krisen i Aktiepararna?


Aktiespararna är en ideell organisation med styvt 40 år på nacken som enligt dom själva:  är en oberoende intresseorganisation för enskilda som sparar eller vill främja sparande i marknadsnoterade aktier, aktiefonder och andra aktierelaterade värdepapper. Förbundets uppgift är att för medlemmarna skapa bästa möjliga förutsättningar för aktiesparande.
För att uppnå detta mål bedriver Aktiespararna verksamhet inom flera områden. Bland annat bevakar förbundet bolagsstämmor, bedriver lobbyverksamhet, är drivande i självreglerings- och corporate governancefrågor på börs- och värdepappersmarknaden, medverkar i statliga utredningar och referensgrupper samt ingår i olika internationella nätverk och organisationer. Kort sagt en organisation för minoritets aktieägare



Aktiespararna har idag en ganska så omfattande kapitalförvaltning som har sin grund i att organisationen sålde Aktiespar fondkommission till konkurrenten hq.se/Avanza och då fick betalt i hq.se aktier, ursäkta Avanza-aktier. Totalt är aktiesparnas värdepappersportfölj idag värd (vid årsskiftet 2011/2012) 137Mkr, vilket för övrigt är ungefär drygt 2000kr per medlem. Mycket pengar men då Aktiesparnas verksamhet gått back (före finansnetto)så har man allt som oftast tvingats sälja av värdepapper för att täcka underskottet i verksamheten.

Underskottet kan man t.ex. titta i årsredovisningen från 2001 där man kan läsa att Aktiespararna 2011 omsatte 85mkr (i denna siffra räknar jag då in verksamheten i Svericebolag, Aktieinvest mm) och man har rörelsekostnader på drygt 100mkr. Underskottet täcks upp av aktieutdelningar och ränteintäkter plus då att man med jämna mellanrum säljer av aktier kort och gott. 

Som "alltid" i större ideella organisationer med både anställd personal och stor mängd ideellt arbetande medlemmar i lokal verksamhet uppkommer en naturlig konflikt mellan central, (regional) och lokal verksamhet samt mellan anställd personal där den egna lönen många gånger kan vara det viktigaste med organisationens verksamhet och gräsrotsnivån som lägger ner många timmar i veckan för gratis fika (ja ofta får man väl betala fikan själv också) på torsdagar. Denna konflikt uppkommer såväl i golfförbund, politiska partier, fackförbund som Aktiespararna. Detta är inget unikt vill jag säga utan ganska så normalt att det gnisslar lite mellan olika nivåer till följd av olika agendor. Ofta är det många på central nivå som vill styra den lokala verksamheten när det i större ideella organisationer är den lokala versakmheten som tillsätter valberedningar, styrelser och indirekt VD.

Sedan 2009 är Gunther Mårder VD i Aktiesparna, den yngste VD som Aktiespararna haft. Jag bedömer lekmannamässigt att Mårder idag har ett starkt stöd inom Aktiespararna, speciellt ute i den lokala ideella verksamheten. Då Mårder är kunnig, reser mycket och är duktig föredragshållare. I det avseendet en god representant för aktiespararna enligt mig. Hur hans stöd ser ut på kansliet och bland den anställda personalen har jag ingen insikt i. Dock så är det tyvärr ett faktum att Mårder inte har levererat i form av att hejda medlemsraset i Aktiespararna. Sedan Mårder tillträdde har Aktiesparna tappat ung 15% av sina medlemmar och förr eller senare kommer det börja knorras i leden (det gör det nog på sina håll redan), var 6e medlem är defacto borta på några få år, under Mårders ledning. Man kan säkert förklara detta med en generellt minskad organisationsbenäghet i samhället, dålig börs, motarbetande banker, fondsparnade mm mm, med faktum kvarstår. Var 6.e medlem har lämnat, sedan aktiesparnas glansdagar har hälften(!) av medlemmarna lämnat, det torde ge rejäl sjukdomsinsikt och någonstans går gränsen för där organisationens legitimitet börjar urholkas, från att ha varit en mycket stor organisation faller man raskt idag mot allt mindre medlemsantal.

Lika så kan det börja knorras rejält om förbundet genomför mer eller mindre nödvändiga neddragningar till följd av medlemsraset och olika åsikter och hur och var dessa neddragningar ska genomföras.

I närtid har det blåst upp en liten storm (i ett vattenglas) i Aktiesparna och det berör ett samarbete som aktiesparna haft med PR bolaget Kagan-event och OKQ8. Lite mer om den soppan går t.ex. läsa på Aktiesparna Falun-Borlänges hemsida på följande länk. Hur denna historia kommer sluta vet ingen idag men historien är absolut inte slut än och det är nog en tidsfråga innan media skriver om denna för aktiesparna sorgliga historissorgliga historia.

Skribenten är medlem i aktiespararna sedan unga år

11 kommentarer:

  1. Cristoffer, härligt att du är tillbaka i gammal god form och tack för en mkt tänkvärd beskrivning. Jag är precis som du medlem sedan mångar år och är personligen nöjd med aktiespararna som organisation och precis som du skriver så är Mårdner en mkt god företrädare. Frågan är hur utvecklingen av medlemstappet kan vändas. Förmodligen genom fortsatt idogt arbete, att utgöra en påtryckar/lobbygrupp och förhoppningsvis med lite mer medvind i fortsättningen i form av stigande börser.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet.
    Vad som händer, enligt mitt förmenande, är att medlemmarna dör ut och få nya kommer till. Även jag tycker att Mårdner gör ett bra jobb men frågan är varför man skall vara med över huvud taget??
    Jag är själv en möjlig medlem, 55+ med aktieintresse och innehav, men jag är ändå inte medlem.
    Varför?
    Tidningen Aktiespararen är mest för nya "spännande" bolag och mycket snack om fonder.
    Jag investerar i stabila bolag som jag känner till och behöver inte info om "nya möjligheter" varje månad.
    Fonder är mest en födkrok för bankerna och något som många småsparare blivit lurade av.
    Den sociala delen på lokalnivå kan vara bra och kul, men igen mest snack om "nya spännande möjligheter" och konstiga företagspresentationer.
    Det finns mycket bra på webben, men det behöver man inte vara medlem för att hitta.
    Vem har verkligen behov av att vara medlem? Och är dessa personer intresserade?
    Tiden har nog sprungit förbi Aktiespararna och inte ens när nästa börsuppgång kommer så blir det märkbart fler medlemmar. Tror jag.
    Besser

    SvaraRadera
  3. Andelen svenskar som direktäger aktier fortsätter att minska stadigt. Svenskarna har tvingats från privat aktieägande in i en anonym institutionskapitalism. Till exempel placeringen av våra pensionspengar och som vanligt var/är det bankerna som var/är de stora vinnarna. Marknadsfundamentalismen kopplar ett allt större grepp om de privata aktiespararna.

    Det är dock inte bara aktiespararna som måste vända denna dåliga trend. Ytterst är det ett jobb för våra folkvalda politiker. Ett sätt att försöka vända denna negativa trend, var väl införandet av investeringssparkontot. Jag har varit medlem i aktiespararna sedan början på 1990-talet och tydligt sett denna negativa trend. Tyvärr börjar även medelåldern i aktiespararna att bli oroväckande hög.

    Jag har personligen hört och träffat ordförande Gunther Mårder och tycker han inger ett stort förtroende. Vid flera aktieträffar har jag sett och hört den drygt 30-årige Gunther stå och prata inför 50-60-70-åringar, det ser lite märkligt ut. Men ska man öka medlemsantalet i aktiespararna så är det också ett arbete som måste ske ute på lokalavdelningarna ute bland gräsrötterna.

    Tyvärr breder marknadsfundamentalismen ut sig allt mer. Handelsrobotar på börsen, naken blankning var också ett märkligt påfund. Sedan har vi småsparare som blir blåsta av oseriösa bolagsledningar: Scan mining,Trustor, Countermine, Värmlands Finans, Morphic, Fermenta, Prosolvia, HQ. År 2002 höll giganten Ericsson på att gå i konkurs, även ABB var hårt pressat. Sedan har vi alla dessa frikostiga bonusar till företagsledningar som tydligen alltid förtjänar dessa, trots att varken bolaget eller aktiekursen går särskilt bra.

    Börsen har ju praktiskt taget varit stillastående under 2000-talet. Vi hade tre negativa börsår: 2000, 2001 och 2002. plus den stora kraschen under 2008, sådant tar hårt på krafterna. Jag förstår att många enskilda aktieägare lämnar börsen och aktiespararna.

    SvaraRadera
  4. Jag var också en gång i tiden medlem i Aktiespararna, lämnade den någon gång i början på 90-talet. Jag tyckte inte jag hade något utbyte av föreningen. Sammankomsterna hade rätt mycket av pensionärsförening över sig. Nu är jag själv pensionär men har inget som helst intresse av bli medlem. Kan vid lite självrannsakan inte komma på något argument för medlemskap.

    Jag tror som andra att fondsparandet har minskat intresset för föreningen.

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg, Christoffer.

    Ovan skiver "Anonym" det att tidningen Aktiespararen mest är för nya "spännande" bolag. Jag ser det annorlunda efter Gösta Carlberg har blivit ny chefredaktör. Senaste Aktiespararen har intervju med VD för SEB och Investor. Detta är knappast nya bolag. Tidningen har blivit mycket mer läsvärd för mig.

    På aktieträff i min lokalavdelning har många fina stora företag presenterat sig. Som privatperson har jag knappast andra möjligheter för att prata direkt med VD eller annan chef i ett börsbolag annars. Dock har det de senare åren blivit för mycket konstiga småbolag och personer utan aktieanknytning i min lokalavdelning, men då känner jag att det är värd att gå dit för att fika och mingla med andra börsintresserade privatpersoner.

    Aktiespararnas webbplats är en besvikelse. Sidan har en hemsk design och bara tre inlägg de senaste fyra dagar i forumet. Det borde verkligen uppfräschas av någon som förstår effektiv webbdesign. Just nu ger det knappast något utbyta för en aktiesparare.

    Beträffande behovet av Aktiespararna och varför organisationen inte får nya medlemmer är min åsikt att visst finns det hundratusentals personer som gärna vill lära sig om aktier och ta hand som sina pengar och diskutera aktier. Aktiespararna skulle kunna ha 500 000 medlemmar om organisationen hade rätt marknadsföring och rätt produkter. Jag ser knappast information om Aktiespararna någonstans. Sökte just efter "aktier" på Google och länket till Aktiespararna var på sida fem. Tittar man annanstans på Internet och ute i verkliga livet ser man knappast heller Aktiespararna om man söker efter ekonomi och aktier. Aktiespararna har flera fina resor. Som icke-pensionär vill jag dock inte ha någon lång resa på hotel som ska beställas flera månader i förväg med en nybörjarkurs och kurs i teknisk analys. Jag är van vid snabbhet och låga priser. Ge mig en snabb börsresa till London eller Frankfurt eller någon annan börsstad till tusen kronor som kan beställas några dagar innan. Yngre människor vill inte köpa en 15 000 kronors resa och boka flera månader i förväg. Dessutom har Aktiespararna en golfturnering. Jag spelar inte golf. Endast 2 500 deltog i 2011. Aktiespararna skulle hänga med på trenderna istället. Vad det blir de kommande åren har jag inte någon åsikt om nu, men löpning har varit mycket mer populärt de senaste åren...

    Skulle vilja se Günther Mårder göra resten av organisationen (lokalavdelningarna, webbplatsen och produkterna) ung och fräsch på samma sätt som tidningen har blivit det. Då kan organisationen börja växa igen.

    (bara hur jag uppfattar det från min lilla hörna som aktieintresserad medlem)

    SvaraRadera
  6. Hej Cristoffer,

    Du sätter fingret på en viktig fråga. Antalet medlemmar har fortsatt att minska. Medlemmar är ett viktigt medel för att kunna nå andra mål såsom att vara en strark röst och företrädare för de vanliga aktieägarna och att kunna erbjuda utbildning för såväl nybörjaren som den erfarna aktiespararen. Medlemsantalet är också viktigt för att trygga ekonomin eftersom medlemsintäkterna står för nästan 1/4 av de totala intäkterna.
    De totala intäkterna har ökat varje år sedan 2009, samtidigt som vi bantat kostnadskostymen. Totalt har vi skalat bort årliga kostnader om ca 15-20 miljoner kr sedan åren innan mitt tillträde. Självklart får detta konsekvenser - men när vi nu börjar närma oss en ekonomisk situation som börjar bli långsiktigt stabil (börjar närma oss - eftersom det fortfarande är en bit kvar) så kan vi bli mer offensiva i våra satsningar.
    Min tro och uppfattning är att det bästa vi kan göra för organisationen är att se till att ha en bra bolagsbevakning, driva viktiga opinionsfrågor, leverera en bra tidning, arrangera träffar och mötet med stor variation och tillhandahålla prisvärda analysverktyg osv. Ett starkt erbjudande och ett tydligt medlemsfokus ska tala för sig själv, men vi måste också bli duktigare på rekryterande aktiviteter för att locka den yngre generationen.
    Bästa hälsningar / Günther M

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ett starkt erbjudande och ett tydligt medlemsfokus ska tala för sig själv", skriver du, Günther. Jag tror att det stämmer. Det var anledningen att jag själv blev medlem för knappt två år sedan. Jag räknade ut att Hitta kursvinnares TA-del var det mest prisvärda programvaran jag kunde hitta på marknaden i förhållande till mina behov. På köpet fick jag en intressant FA-del och en tidning som lärt mig mer om det jag inte visste att jag ville (och behövde) veta. Det räcker för att jag ska stanna krav som medlem. Medlemsträffar är jag inte intresserad av, möjligen större evenemang.

      Jag har också med insett att jag är med och stöttar bolagsbevakning och annat som jag inte har ett direkt eget intresse i. Har jag inget emot.

      Kolla vad de kommersiella aktörerna lyckas sälja in och kom med ett bättre erbjudande. Då tror jag medlemmarna kommer. Som småskalig investerare vet man också att alla vill lura eller drav nytta av en, på ett eller annat sätt. Kan Aktiespararna förmedla känslan av att organisationen alltid kör med öppna kort och säger hur det är, då tror jag också några själar finns att vinna.

      Radera
  7. VD:n ska tydligen sluta:
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/aktiespararnas-vd-slutar_7239215.svd

    SvaraRadera
  8. Christoffer, din förmåga att ligga lite före i nyhetsflödet är fraperande....Frågan är väl om vi inte redan är där nu, vid krisen alltså, efter den kunniga och omtyckta Mårdners avhopp

    SvaraRadera
  9. Jag fick precis mitt inbetalningskort för nästa medlemsperiod i Aktiespararna. Det är väldigt underligt att Günther Mårder är med på bild och har "undertecknat" pappret och eftersom pappret är personifierat så borde inte allt vara förtryckt och vissa ändringar borde kunna göras. Tittar man sedan på Aktiespararna.se ser man att Mårder har skrivit i VD-bloggen så sent som 20120702. Den nya VD:n har inte synts till på nästan två månader. Vad händer i Aktiespararna /egentligen/?

    SvaraRadera
  10. Aktiespararnas VD är tillfällig en ny VD kommer att väljas på nästa årskongress. Titta in på aktiespararnas webb! Tillförordnad verkställande direktör:
    Carl Johan Högbom
    Carl Johan kommer dessutom att presentera sig närmare för repr. medlemmar vid regionkonferanser i höst

    SvaraRadera

MediaCreeper