torsdag 17 januari 2013

Nostalgi

Riskminimeraren skrev idag ett inlägg om SCA som slog an min nostalgiska ådra, då jag omnämndes i några meningar. Jag och Riskminimeraren har haft förmånen att diskutera mycket om aktier i allmänhet och inte minst SCA i synnerhet "förr om åren" och inte så mycket idag. Främst då via nätet. På den tiden de begav sig på privata affärers aktieforum på nätet och efter dess nedläggning på bla. www.pratompengar.se . Mer än 10 år skulle jag tro. Har ju också haft förmånen att träffa honom i egen hög person om vi nu ska gå in på sådana personligheter. En otroligt skärpt man må jag säga, med mycket stor allmänkunskap om mycket. Det är nog betydligt mer jag som lärt mig av honom än tvärt om.

Ja vilken resa SCA genomfört. Inte illa pinkat av ett av de mer torra och trist icke-växande skogsbolagen som det sågs som förr. Idag är minsann andra toner. Mer ljuva sådan och kursen är uppe i de ljuva markerna också. Mycket av de värden jag tyckte mig se har nu lyfts fram och något köpläge på dagens kurs det är det inte enligt mig.

Det var länge sedan jag skrev om SCA. Senaste inlägget i november 2011. Då precis efter man först sålt förpackningsrörelsen och sedan förvärvat Georgia-pacific mjukpappersrörelse. Ganska intressant innehåll med dagens ögon, rubriken var "SCA har fler strukturaffärer att göra". Jag skrev då bla om tryckpappersrörelsen som då hade tre bruk. Jag förordade att SCA borde sälja två av dem Laakirschen och Aylesford snabbt som tusan då var/är stora förlustbringande verksamheter och värdet kunde antas urholkas.

Intressant idag, ett år senare konstatera att SCA gjort dessa båda försäljningar jag förordade i inlägget. Båda två medförde stora nedskrivningar Aylesford såldes för "en symbolisk summa" och tillgången skrevs ned med 850Mkr, Laakrischen fick man 100MEUR för med en nedskrivning på 50MEUR. Den första "inget vidare" betalt för men den sistnämda tycker jag man fått riktigt mycket pengar för. Båda affärerna kommer på sikt öka SCA vinster och räntabilitet då tryckpapper i dessa bruk minsann inte varit någon framgångssaga. Aktiemarknaden har värderat upp aktien på varje affär trots de stora nedskrivningarna.


3 kommentarer:

  1. Cristoffer, man bugar och lyfter pa hatten for detta berom. Men nar det galler detaljkunskaper om Handelsbnaksfaren i allmnanhet och SCA i synnerhet ar det fa som slar dig pa fingrarna. Att jag ligger langsiktigt tungt i Lundbergs, Industrivarden, SHB och SCA har mycket att gora med hur pedagogiskt du analyserade och informerade om dessa bolag. Nar man sjalv satte sig ner i en god fotolj med en av dessa arsredovisningar laste man dem liksom pa ett nytt satt. Man visste vad man skulle leta efter och vad som var betydligt och irrelevant. Du skrev oftast inte langa inlagg, varken pa forum eller pa din blogg, utan snarare var det summan av manga beckar sma. Ett utmarkt exempel 2009 om TENA fran denna blogg: http://cristofferstockman.blogspot.sg/2009/06/inget-att-skammas-for.html

    SvaraRadera
  2. Ni är riktigt bra båda två, tack får att ni delar med er.
    //M

    SvaraRadera
  3. Cristoffer pratompengar forum har bytt adress, ny är https://www.pratompengar.nu. Den gamla domänen är numera något helt annat...

    SvaraRadera

MediaCreeper