torsdag 4 april 2013

"Amortering" även för hyresgäster

Jag är sedan en kort tid tillbaka nybliven sparkund i Ikanobanken vilket jag aldrig varit tidigare. Skälet till detta kundförhållande är att herr Kamrads bank hade ett erbjudande nyligen om att dom bjöd på en månads sparande om man öppnande konto och startade ett månadssparande via autogiro. 500kr för 10 min jobb kändes värt besväret.

Som ny kund läste jag igenom vad banken hade att erbjuda för produkter och jag hittade då produkten Hemsparkonto som för mig tidigare var obekant men tilltalar mig. Hemsparkonto är ett samarbete mellan Ikanobanken och ett antal kommunala bostadsbolag bl.a. Örebro Bostäder som jag själv en tid för länge sedan hyrde bostad av en period.

Hemsparkonto fungerar på ett intressant sätt och påminner i sin konstruktion en hel del om amortering av bostadslån. Istället för ett normalt sparkonto där räntan betalas ut varje år till kontot så får man på detta kontot ingen utbetald ränta. Istället så får man varje månad ett avdrag på sin hyresavi som motsvarar räntan (idag 2%). Så desto mer du sparar in i din buffert desto lägre bostadskostnader får du. En tusenlapp i månadssparande ger varje månad en sänkt hyra med cirka 2kr samtidigt som du bygger upp en kapitalbuffert. Ränta på ränta, månad efter månad.

Mycket sympatiskt upplägg enligt mig, inte minst för den som är lite yngre, kanske student med hela livet framför sig. I den situationen är det väl värt att skaffa sig vanan att spara, amortera och bygga upp ett bostadskapital inför ev. Ny bostad som man kanske köper, familjebildning och allt det där andra i livet.

Måste säga att jag gillar idén med Hemsparkonto. Bra Ikanobanken!

OBS. Jag har inte fått någon ekonomisk ersättning för att skriva detta inlägg kanske bör påpekas.

7 kommentarer:

  1. Blir inte det 20 kr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20kr per år ca 2kr per månad

      Radera
    2. Inte om du sparar 1000kr per månad

      Radera
  2. Det låter som HSB för mig? Fast skillnaden att pengarna lånas ut till ett privat företag och inte ett medlemsmöte kooperativ.

    Ligger ingen värdering i detta uttalande.

    SvaraRadera
  3. Det verkar bra. När jag räknar på det så får jag det till att motsvarar ett räntekonto på 2,88% (vilket kanske inte är lätt att hitta med samma vilkor).
    Dock så kan man inte kvitta detta mot kapitalförluster men jag vet inte vilka regler som gäller för detta. Är det räntevinster och utdelningar som kvittas 1 till 1 mot ränteutgifter? Om man inte har ett lån så vet jag inte om man kan kvitta mot ev. kapitalförluster kanske?

    Det verkar ganska smidigt i.a.f.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hur länge måste man månadsspara för att vara berättigad premien?

    SvaraRadera

MediaCreeper